Архив

< Октомври 2013 >
П В С Ч П С Н
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
29 30 31      

Българска история

Заговорът против България/ Сакралната мисия на новите богомили

bul nadpic"По времето, когато Боян Мага започна своята дейност, както дворецът, така и

Прочетете още...
 
Съвършено секретно: Тайните мистерии на българските богомили

BO1През 1245 година, само година след превземането на последната и най-свята богомилска  крепост

Прочетете още...
 
Това за което учебниците по история мълчат - Световната мисия на Българската ерес

Разпространение на Богомилството. ВЕЛИКАТА ЕРЕСЕдва ли има религиозно учение, което да се представя в толкова деформиран вид, както е

Прочетете още...
 
Предсказания за България от Петър Осоговеца, богомилски жрец

bogomili malkaПетър Осоговски е Доростолски епископ през Х век, неговата църква е била в днешна

Прочетете още...
 
Тенгрианството, древните маги и кам-бояните жреците на Тангра

magic1Главна задача за окултизма станало проникновението и познанието за съкровенните тайни на

Прочетете още...
 
Знаменателните водачи на съвършените богомили

B1Рецепта за съвършенство няма, обичат да казват мъдрите побелели глави, независимо коя е

Прочетете още...
 
Астрологичната символика и зодиите в богомилиското учение

BOGOMЧаст от презентацията на доклада на Радислав Кондаков, на Четвърта национална

Прочетете още...
 
Богомилската музика,трубадурите и романите за Светия граал

troubadour2xТе пееха за Сватбата на Царския Син.

Прочетете още...
 
YouCMSAndBlog Module Generator Wizard Plugin

Златните правила на източния мъдрец Далай Лама за живот с добра енергия и хармония

Най-мъдрият сред мъдрите хора на нашето време е формулирал няколко

Светлите умове или кои са "просветлените хора" Христос, Майтрейа, Йехова, Махди...

Какво значи да си просветлен? Имат ли нужда човеците от просветлени

Кръстът - знак на знаците / Видове кръстове/ Алхимичен знак или символ на Бог?

"Ние  не придаваме съществено значение на кръста: това би било греховно

Неудобните исторически истини - древните български царства в днешна Турция/ Част I

Малко хора знаят, че на територията на Мала Азия - стара българска земя, завладяна

Народът, който покори света и написа историята на цивилизациите/ Синият ген на българите/ Част I

Това проучване е подарък за всички българи! За всичката пролята кръв на гордия и

Неудобните исторически истини - древните български царства в днешна Турция/ Част II

Кой основа Анкара и какъв е произходът на част от българското население, което днес

  • Златните правила на източния мъдрец Далай Лама за живот с добра енергия и хармония

  • Светлите умове или кои са "просветлените хора" Христос, Майтрейа, Йехова, Махди...

  • Кръстът - знак на знаците / Видове кръстове/ Алхимичен знак или символ на Бог?

  • Неудобните исторически истини - древните български царства в днешна Турция/ Част I

  • Народът, който покори света и написа историята на цивилизациите/ Синият ген на българите/ Част I

  • Неудобните исторически истини - древните български царства в днешна Турция/ Част II

clip image030 thumbФаюмските портрети са  рисувани 2 века преди Христа! Наистина невероятно! Те са най-добре

запазените образци на античната живопис. Те показват лица на жители на древен Египет от 1 до 4 век преди Христа, в периода, повлиян от гърци и римляни. Това е времето, когато Египет е завладян от АлександърВелики и по-късно от римляните.

 

 След завладяването на Египет от Александър Македонски времето на управлението на фараоните  завършило. В периода на управлението на династията на Птолемеите — наследници 436px-Fayum-38на империята на Александър, настъпили значителни промени в искуството и архитектурата. Погребалният портрет е уникална художествена форма на своето време - елинистическата епоха.


Оазисът Фаюм, който през последните векове се намира в изолирана провинция сред обръча на либийската планинска верига в Египет, е малко вероятно да бъде включен в стандартните предложения, предлагани на туриста, посещаващ Египет. Говори се, че когато дошли арабските нашественици, им била нужна около година, за да го открият. Но през римската епоха провинция Фаюм била считана за важна забележителност, равнопоставена на пирамидите. Там се намирал прочутият Крокодилополис, където пътешествениците хранели свещения крокодил, въплъщение на бог Суху, а недалеч - лабиринтът, описан от Херодот и Страбон. Тогава столицата на провинцията била преименувана на Арсинои, тъй като Птолемей Филаделф пожелал по този начин да почете паметта на своята сестра и съпруга Арсинои.


Папирусите, намерени в околността, свидетелстват за район с артистичен вкус и пищен начин на живот, утвърдили се по време на династията на Птолемеите, потомците на военачалниците на Александър Македонски, заселили се в Египет.


Завоевателските походи на Александър Велики в Африка и Азия не са довели до еднопосочно общуване. Движението на идеи се осъществява и в двете посоки. Тук преливането на Изтока и Запада намира благоприятна почва, върху която разцъфва ново изкуство. След завладяването на Египет от македонските войски се формира нова политико-културна ситуация. Създава се466px-Fayum-01 мултирасова средна класа, която се занимава с държавната администрация, търговия, занаятчийство, но и с изящна словесност и изкуство.


Древноегипетската религия съдържа цял комплекс от магически науки, върховен синтез на които представлява "Книга на мъртвите на древните египтяни". Това е пространен кодекс от магически предписания, чиято цел е да бъде успешен пътеводител на мъртвия в подземния свят.


Всичко, от което туристът най-силно се възхищава в Египет, е свързано със смъртта. Очарованието на страната по крайбрежието на Нил се крие в нейните некрополи. Цялото египетско изкуство представлява дълъг ритуал за надмогване на смъртта.
 

Митичният Хермес Трисмегист, най-древният египетски философ, александрийските алхимици, халдейските свещени писания, дори неоплатонизмът са плод на източната магическа методология. Така възпроизвеждащата образа функция на фаюмските портрети, вписваща се в култа към Озирис и неговото възкръсване, трябва да бъде разглеждана в рамките на този магически начин на мислене.


фаюмските портрети са антични живописни погребални портрети на хора, прикрепени към мумиите им. Те са елемент от видоизменената под гръкоримско влияние местна погребална традиция: портретът заменя традиционната погребална маска на мумията. Портретът служел да се покрива 800px-Mummy with Fayum Portrait of a Young Man copyлицето на покойника, който преди да бъде погребан е бил подложен на мумифициране. При изработката на мумията, лентите плат са прикрепвали портрета плътно към тялото (понякога с помощта на асфалт).


За първи път тези портрети били описани през 1615 година от италианския пътешественик Пиетро дела Вале, отличен познавач на древните езици, история и география, рожба на хуманизма на късния Ренесанс, по време на пътуването му до оазиса Сакара-Мемфис. Той донесъл два от тях в Европа, днес те са в колекцията на музея в Дрезден.


Минавайки през островите на Йонийско море, Цариград, Родос и Кайро, той продължава към платото Саккара, наречено "Долината на мумиите", където се простира огромният некропол на Мемфис. Към края на ХVI век преминаването през Саккара е задължително за всеки пътешественик. Древният некропол е смятан за най-добрия източник на прах от мумии, който, според предписанията на Авицена, представлява уникален лек срещу "възпаления, екземи, счупвания, натъртвания, парализи, мигрени, епилепсия, кашлица, сърцебиене" и др.


Наименованието си са получили от мястото на първата голяма находка във Фаюмския оазис, открита през 1887 година от британска експедиция, ръководена от Уилям Петри, под пясъците на Либийската пустиня в Египет, но особено много край оазиса Фаюм, и по-специално градовете Хавара и Антиноополис.



Теодор Граф, виенският търговец на антики, вече станал прочут след продажбата на голяма61272 595979200462392 1614169561 n партида папируси от древната провинция Арсинои (днешният Фаюм), започва да закупува портрети от египетските си доставчици. През август 1887 г. купува от един гръцки антиквар в Кайро значителен брой портрети и заявява, че произхождат от разкопки в селцето Рубаят във Фаюм, където вероятно се е намирал некрополът на Древна Филаделфия. С тях той запознал известния немски египтолог и писател Георг Еберс, който веднага оценил историческата и художествената значимост на фаюмските портрети. После към колекцията на Т. Графт били добавени още 40 портрета, намерени през 1887—1888 година от Уилям Петри.


От разкази на очевидци става ясно качеството на тези разкопки: през март 1887 г. фелахи разграбили цял некропол, търсейки нитратна сол, естествен тор за техните ниви. През нощите, уплашени от студа и пустинята, палели огньове с изобилието от портрети, които били измъкнали от полузаритите гробници и камери, както и дървени надписи, съпроводени от цели мумии. Новината за колекцията на Граф се разпространява със светкавична бързина из Европа.

След публикацията на статия за колекцията през 1888 Фаюмският портрет влязъл в световната история на изкуството.
В някои градове на Западна Европа (Виена, Берлин, Париж и др.) били открити изложби и тогава портретите заинтересували и учените.
В края на XIX в., благодарение на своята особена естетика, портретите станали популярни сред колекционерите в цяла Европа.

Английският археолог сър Уилям Петри, който още от 1880 г. бил започнал разкопки в Египет със значими открития, решава да посвети зимата на 1888 г. на некрополите около столицата Арсинои и пирамидата в Хавара. Петри бил пионер на научната археология, не обичал мъглявостите и описал с изключителна точност условията, при които е намерена всяка находка.


През осемдесетте години на миналия век купища портрети се появяват в Европа и отначало плахо започва тяхното проучване. От законни и незаконни разкопки пристигат нови и нови образци, 999066 595554027171576 410514654 nкоито пълнят музеи и частни колекции. Откриването и представянето пред европейската публика в края на миналия век на голям брой портрети, открити във Фаюм, прави силно естетическо впечатление.


За пръв път преносими произведения на древната живопис, картини върху дърво, от онези които Плиний и други древни автори споменават, виждат бял свят. През август 1914 г. един млад учен с блестящи постижения, Адолф Райнах, пада убит в битката при Ардените. Приживе успява да издаде в превод и с коментар всички цитати на древногръцки и латински автори, посветени на фаюмската живопис, и да систематизира в каталог приблизително 400-те фаюмски портрета, известни дотогава в Европа. Чичо му, Саломон Райнах, патриарх на знанията за древността, пише в студията си "Египетско-гръцките портрети":

"... пред много от тях имаме силното усещане, че сме се озовали в обстановка, също толкова космополитна, както тази в днешно Кайро или Александрия... Сякаш разпознаваме буйния и войнствен римлянин редом с египетския фелах с негроидни черти, младия изкусен левантинец до бледия и изпиван от страсти грък."


Известно е, че от рядко населена по времето на сестрата и съпруга на Птолемей Филаделф Арсинои провинция, Фаюм става обект на активна колонизация след епохата на Птолемеите и по времето на римляните. От 200 000 жители, които провинцията наброява в началото на християнските векове, тя се изпълва с процъфтяващи градове, гъсто разположени в оазиса, три четвърти от които несъмнено са с чужд произход.


Точното определение на тези продукти на живописта поставя специалистите в неловко положение. Те, разбира се, не са изцяло египетски портрети, при все че изглеждат неразривно свързани с традицията и култа на египетското погребално изкуство.

Египетски, елино-египетски, елинистично-римски или римско-египетски, датиращи от първите християнски векове, са тези творби? За да бъде обяснен техният произход, трябва да се върнем назад към развитието на портрета в трите географско-цивилизационни ареала - Египет, Елада и Рим.


По всяка вероятност египетският портрет води началото си от форма на погребалното изкуство. Изображението на мъртвия, заместващо неговото тяло, трябва да послужи като убежище - подслон за душата му, осигурявайки му по такъв начин вечен живот.

От епохата на Средното царство (2260-1570 г.пр.н.е.) египтяните започват да разширяват 999085 595982473795398 292908381 nупотребата на портрета и да поставят статуи-портрети в храмовете или като култови дарове. Преобладаващо е идеализираното стандартно изображение.


В своята история на гръцката живопис, в 35-а книга на неговата "Естествена история", Плиний Старши посочва данни за ранната поява на портрета в гръцкото изкуство. Разцветът на портретното изкуство, започнал през IV в.пр.н.е., продължава през цялата елинистична епоха.


В Рим това изкуство е свързано изключително с култа към предците. Тук обаче неговият характер не е метафизичен, както в Египет, а преди всичко социален и политически. Образите на предците увековечават правата на една обществена класа, тази на патрициите, както и ценностната система, която тя представлява. По-късно, през I в. от н.е., правото да притежават изображения на предците е предоставено и на други обществени класи. В Египет преди династията на Птолемеите не съществува живопис с техника на енкавстика. Онова, което отличава тези портрети от аналогични творби през същата епоха, е духовността, която излъчват, пламъкът на вечността, която свети в техните погледи, дължащ се на предназначението им като надгробни портрети, последно убежище за душата.


От погледа на фаюмските портрети извира печал, далеч надхвърляща ритуалното безметежие на посмъртните маски на фараоните. Обитателите на египетската провинция Арсинои през елинистичната епоха не са така самоуверени. От старото разбиране на космоса човекът сега преминава към търсенето на ново верую в лабиринта на религиите. Вдълбаните дълбоко очи на Сфинкса и зениците на фаюмските портрети се взират в един и същи пейзаж, но тяхното изражение е съвършено различно.


Пътешественици, търговия, колекционери, историци и критици на изкуството, писатели и университетски преподаватели се занимават от 1615 година до днес със загадъчните портрети. Сред тях са и трима художници - Г. Царухис, руснакът А. Стрелков и гръцката художничка Ефросини Доксиади, които виждат във фаюмската живопис свръзващата брънка между античното гръцко и византийското портретно изкуство. Хилядите лица с венци, обеци, огърлия, украшения и грим, с дълбоки втренчени зеници, никога не са били събирани в един музей, както е мечтаел Петри. Те са пръснати из различни колекции и музеи. В Гърция фаюмски портрети могат да бъдат видени в Националния археологически музей в Атина и в музея "Бенаки".


1995 година с право може да бъде наречена "година на фаюмския портрет", тъй като през нея, освен задълбоченото и превъзходно илюстрирано изследване на Ефросини Доксиади със заглавие "Мистериозните фаюмски портрети", в Германия и САЩ са издадени още две значими книги, анализиращи древната живописна техника.


Албумът с текст от Е. Доксиади обаче може да бъде разглеждан като музей и прелиствайки 1001709 595548273838818 1891125330 nстраниците му, си спомняш думите на Флобер: "Меланхолията на древните е била по-дълбока от тази на съвременния човек... Без викове, конвулсии, изразена само от замислената неподвижност на образа." Андре Малро пише, че в погледа на лицата, изобразени във фаюмските портрети, сякаш гори кандилото на вечен живот. "По начало това са творби, с които общуваш, влизаш в диалог", смята Е. Доксиади.


Томът от 250 страници на Е. Доксиади, издаден от лондонското издателство "Темз енд Хъдсън", с изобилие от цветни и черно-бели илюстрации обогатява знанията ни за фаюмските портрети, от раждането на първите от тях през епохата на Птолемеите през III в.пр.н.е. до последните образци, изработени към края на римското владичество в Египет, предимно в долината на Нил. Според авторката, фаюмските портрети представляват "най-значимата кавалетна живопис, съхранила се до наши дни, от Древния свят".


Тези, около 1000 портрета на жени, деца, мъже, дълго време били пренебрегвани и презрени. Египтолозите не се занимавали с тях, тъй като те принадлежат на гърците в Египет. Фаюмските портрети са нарисувани върху дърво или ленен плат с техниката енкавстика или темпера. Върху някои от саваните, намерени в Антиноополис, личи използването и на двете техники.

Техниката на рисуване с разтопен восък се появява още от класическата епоха като подходящ метод за реалистично изобразяване. Цветовете се избират и нанасят с голяма бързина - нещо естествено, когато разредителят е разтопен восък.


Основно два различни вида техника са използвани при изработката на откритите фаюмски портрети: енкустика и темпера.

Ранните фаюмски портрети са нарисувани с техника енкаустика (от гръцката дума ἐγκαίω — изгарям), много разпространена по това време. 

Боите се нанасяли направо върху дървото, без грунт. Художниците използвали различни по големина четки и каустерии — нагрети метални пръчки с лопатчица в края.

Енкаустика е рисуване с разтопен, оцветен восък, по-късно примесен със смола. Боята се полага върху дървена плоскост или ленен плат.

Изработените с техниката енкаустика портрети обикновено се отличават с по-високо качество и са по-добре запазени. За основа е използвана плоча с форма на овал или подкова от дървен материал: дъб, липа, чинар, кедър, кипарис, смокиня, цитрусови дървета. Размерите на дървените плочи на откритите портрети варират от 35 до 43 сантиметра на височина, от 20 до 24 сантиметра на ширина и от 1 до 10 милиметра на дебелина. Предполага се, че оригиналните им 1002583 595549787172000 1602523283 nразмери са стигали до 50-60 сантиметра в дължина, като са се свивали с времето.


От втората половина на II век в портретите започва да преобладава восъчната темпера.  А късните портрети от III—IV век  са нарисувани само с темпера. Темперните портрети са изпълнени върху светъл или тъмен фон. Тяхната повърхност е матова за разлика от гланцовата повърхност на портретите,  нарисувани с техника енкаустика.

Някои групи портрети са създадени в смесена техника - енкаустика и темпера.

Фаюмските портрети, като правило се рисували върху дъска, но понякога археолозите попадали и на портрети, нарисувани на платно, залепено върху дъска. За целта най-често се използвала устойчива на гниене дървесина — дъб, липа, чинар, кедър, кипарис, смокиня, пиния.

Важна особеност на фаюмските портрети е и използването на  златен варак. На някои от портретите е позлатен целия фон, на други били добавени само венци и ленти на главата, понякога били подчертавани скъпоценностите и детайли от дрехата.


Често портретът е рамкиран с позлатен гипс или картонаж, декориран с рисувани флорални мотиви, стъклена паста или инкрустирани цветни камъни. Почти всички намерени портрети са били отделени от мумиите.

Портретът изобразява в анфас лицето, врата и раменете на покойника приживе, а в някои случаи стига до бюста. В редки случаи на един портрет са изобразени двама души. Също в отделни случаи на портрета се виждат част от ръцете, които типично държат чаша вино или цвете.

Фонът на фаюмските портрети почти винаги е еднотонен — от различни оттенъци на кафявото и сивото до стоманено сиво.

Енкаустиката запада по времето на Римската империя и е заместена от рисуването с темпера, като по-леко. През 18 век се възвръща от група ентусиасти с поглед към древните традиции, но няма голям успех. През 19 век се използва от художници  в северните страни, като начин да се победи влагата. През 20 век - главно като техника за русуване на икони.


Тази техника е устойчива на атмосферни влияния, не се пука, не избелява и има добър оптичен ефект.


Портрети се поставяли върху лицата на починали хора. Много от тях са оцелели до наше време и са запазили свежи тонове.

Голямата част от портретуваните са на средна възраст, но има портрети и на деца; изобразени са представители на всякакви раси и етноси, населявали Египет в този период — римляни, гърци, 1375232 595544353839210 626110284 n1египтяни, евреи, негри. По богатите накити (огърлици и обеци при жените, лаврови венци при мъжете) се съди, че мумийни портрети са можели да си позволят само представителите на висшата административна, търговска и военна прослойка на Египет, т.е. гръко-римски заселници и богати египтяни. В подкрепа на това заключение от открити папируси става ясно, че разходите по едно мумифициране понякога възлизали на над 600 драхми, което надвишавало средния годишен доход на обикновен селски труженик.



Към част от откритите портрети има прикрепени дървени табелки с името, рождената дата и възрастта на покойника; в редки случаи — и професията. Известни са около 20 имена на портретувани покойници, написани на гръцки език.



Покрай  чисто научните методи за датиране на портретите, за точното определяне на времето на тяхното създаване помогнали и ... прическите. Те отговаряли на модата на своето време и оказали неоценима помощ при датировката.
  Времето на управлението на всеки император се отбелязвало с нова мода в тази област.  Ако модата на мъжките прически никога не закъснявала, то моделите на едни или други дамски прически се задържали в провинциите доста по-дълго, отколкото в самия Рим. Това предположение на учените се оказало вярно и за  Фаюмския оазис.

 


Голямата част от портретуваните са на средна възраст, но има портрети и на деца; изобразени са представители на всякакви раси и етноси, населявали Египет в този период — римляни, гърци, египтяни, евреи, негри. По богатите накити (огърлици и обеци при жените, лаврови венци при мъжете) се съди, че мумийни портрети са можели да си позволят само представителите на висшата административна, търговска и военна прослойка на Египет, т.е. гръко-римски заселници и богати египтяни. В подкрепа на това заключение от открити папируси става ясно, че разходите по едно мумифициране понякога възлизали на над 600 драхми, което надвишавало средния годишен доход на обикновен селски труженик.
 Към част от откритите портрети има прикрепени дървени табелки с името, рождената дата и възрастта на покойника; в редки случаи — и професията. Известни са около 20 имена на портретувани покойници, написани на гръцки език -  такива като Artemidorus, Demetrius, Titus и т. н.


Хората на портретите сякаш са в отвъдното. Лицата им са строги, погледът на огромните очи е устремен някъде далеч и минава покрай зрителя, съзирайки неща, недостъпни за живите.
Този принцип бил използван и развит до край във византийския иконописен канон. От IV век в Египет се налага  христианството, и традицията на балсамирането остава в миналото, с нея изчезва и фаюмският портрет. Създаден преди много векове той ни представя "живия" облик на хора, в чийто лице през епохата на романтичното възприемане на римско-египетското изкуство, виждали лицата на потомци на  Птолемеите.


Тези портрети представят еволюцията на вековните традиции на древноегипетското clip image008 thumbизобразително изкуство под въздействието на елинистичната живопис от времето на Птолемеите и реалистичния римски портрет от епохата на римското владичество над Египет.
 

Характерни белези в мумийните портретите от втората половина на този период (ІІІ-ІV в.) ясно бележат влиянията на ранно-християнското изкуство и на свой ред влияят върху средновековната византийска живопис.


Сухият горещ климат на Египет и фактът, че са били заровени в пясъците на пустинята, обяснява как портретите са оцелели през столетията и са открити в относително добро състояние, запазвайки яркостта на цветовете си. Някои портрети са повредени от просмукалите се в дървената им основа химикали и масла от балсамирането, както и от климатични условия, подпочвени води и дървояди.


На практика, фаюмските портрети са сред малкото съхранени образци на световното кавалетно изкуство от това време и единствените по-значими такива — като качество и брой — образци от Египет. Понастоящем са известни около 900 такива портрета, които са притежание на повече от 100 музея по целия свят, в това число Британския музей, Лувъра и в Музея Метрополитън в Ню-Йорк.


Лицата носят характеристиките на гърци, египтяни и римляни. От тях се излъчва гръцка тъга, очите са египетски, големи, гледащи  право в теб, тенът е тъмен, косите къдрави. Римските елементи са в облеклото и накитите.



За съжаление художниците на фаюмските портрети си остават анонимни. Не са открити никакви данни към настоящия момент. Що се отнася до школите и за такива не се споменава. И още, с clip image026 thumbтечение на времето образите евоюлират - портретите от по-късно време придобиват съвсем други черти. Изображението става по-схематично, при създаването на образа започват да преобладават аскетизма и простотата. Колоритът става по-беден, еднотонен. Това свидетелства за изменения във възприемането на света и представата за смъртта – духовното начало започва да преобладава над телесното.


Онова, което още от самото начало впечатлява специалистите, е родството на фаюмските портрети със съвременната живопис, реализмът, с който изобразяват чертите на образите, тяхната обемност и "триизмерност", постигната с помощта на светлосенките и техниката на рисуване с разтопен восък (енкавстика), която напомня съвременната техника на масления портрет.

Тези портрети са рисувани 2 века преди Христа! Наистина невероятно!



По материали на:
http://euro2001.net/issues/1_1998/1BR98F2.htm
http://bg.wikipedia.org/
http://monaliza121.blog.bg/izkustvo/2010/04/15/zagadychnite-portreti-ot-faium.528993


2013-10-28 11:14:22

 

 





 

 

 

 


Търсене/ Search

Футболни звездички

YouCMSAndBlog Module Generator Wizard Plugin

Психология

За науката вече няма съмнение, че душата и тялото си “говорят”

couple-having-romance-1“Искам хората да погледнат към живота си и да видят как тези или онези събития, стресът, мъката,

Прочетете още...
 
Как да разпознаем лъжеца. Видове въпроси/ Част III

Great Wallpapers 00827aПътя към успеха в личния ви живот и бизнеса ви зависят само от вас самият. Научете се

Прочетете още...
 
Как да разпознаем лъжеца. Видове лъжи/ Част I

liesqЕдна от основните причини да ни лъжат успешно е, че ние търсим истината в думите на

Прочетете още...

Тест

Какъв е шансът ти за успех?/ Тест за личностните качества

военноЛесно ли успявате да се харесате на околните? Харесват ли ви те изобщо?

Прочетете още...
 
"Нарисувай човече" Кои са силните и слабите страни на характер ти/Тест

човече 2Съществуват много тестове, в различни области и с различни цели, но най-популярни се

Прочетете още...
 
Древен китайски тест "Мъдрости показват каква личност си"/ Тест

chinaОсвен акупресурата, хартията, компаса, барута, коприната и печатането, Древният Китай

Прочетете още...
YouCMSAndBlog Module Generator Wizard Plugin

Тестове и хороскопи

Тест на Гарднър за множествена интелигентност/ Психологичен тест

GARDNARТеорията за множеството интелигентости е разработена през 1983 година от Хауърд

Прочетете още...
 
Тест с двойка прилагателни ще ви покаже дали сте депресиран

stroСамооценъчна скала за депресия на VON ZERSSEN

Прочетете още...
 
Психогеометричен тест на Делингер с пет геометрични фигури/ №2

zaroПсихогеометрията е сравнително нова система за психологически анализ на личността. Тази

Прочетете още...
Банер

Духовност/ Философия

Златните правила на източния мъдрец Далай Лама за живот с добра енергия и хармония

dala lamaНай-мъдрият сред мъдрите хора на нашето време е формулирал няколко

Прочетете още...

Изпрати вашето събитие на ydaracom@yahoo.com

Ако искате вашето събитие да се радва на широка популярност и всички да разберат за вашите послания - изпратете ни съобщение на нашата поща: ydaracom@yahoo.com, или писмо в групата на ydara.com във фейсбук. Изпращайте вашите събития и ние ще ги публикуваме на страниците на www.ydara.com
в рубриката '' Предстоящи събития''

http://www.facebook.com/Ydaracom / e-mail: ydaracom@yahoo.com

Изпрати вашето събитие на ydaracom@yahoo.com

Ако искате вашето събитие да се радва на широка популярност и всички да разберат за вашите послания - изпратете ни съобщение на нашата поща: ydaracom@yahoo.com, или писмо в групата на ydara.com във фейсбук. Изпращайте вашите събития и ние ще ги публикуваме на страниците на www.ydara.com
в рубриката '' Предстоящи събития''

http://www.facebook.com/Ydaracom / e-mail: ydaracom@yahoo.com

Изпрати вашето събитие на ydaracom@yahoo.com

Ако искате вашето събитие да се радва на широка популярност и всички да разберат за вашите послания - изпратете ни съобщение на нашата поща: ydaracom@yahoo.com, или писмо в групата на ydara.com във фейсбук. Изпращайте вашите събития и ние ще ги публикуваме на страниците на www.ydara.com
в рубриката '' Предстоящи събития''

http://www.facebook.com/Ydaracom / e-mail: ydaracom@yahoo.com

Изпрати вашето събитие на ydaracom@yahoo.com

Ако искате вашето събитие да се радва на широка популярност и всички да разберат за вашите послания - изпратете ни съобщение на нашата поща: ydaracom@yahoo.com, или писмо в групата на ydara.com във фейсбук. Изпращайте вашите събития и ние ще ги публикуваме на страниците на www.ydara.com
в рубриката '' Предстоящи събития''

http://www.facebook.com/Ydaracom / e-mail: ydaracom@yahoo.com

Изпрати вашето събитие на ydaracom@yahoo.com

Ако искате вашето събитие да се радва на широка популярност и всички да разберат за вашите послания - изпратете ни съобщение на нашата поща: ydaracom@yahoo.com, или писмо в групата на ydara.com във фейсбук. Изпращайте вашите събития и ние ще ги публикуваме на страниците на www.ydara.com
в рубриката '' Предстоящи събития''

http://www.facebook.com/Ydaracom / e-mail: ydaracom@yahoo.com

Изпрати вашето събитие на ydaracom@yahoo.com

Ако искате вашето събитие да се радва на широка популярност и всички да разберат за вашите послания - изпратете ни съобщение на нашата поща: ydaracom@yahoo.com, или писмо в групата на ydara.com във фейсбук. Изпращайте вашите събития и ние ще ги публикуваме на страниците на www.ydara.com
в рубриката '' Предстоящи събития''

http://www.facebook.com/Ydaracom / e-mail: ydaracom@yahoo.com

Изпрати вашето събитие на ydaracom@yahoo.com

Ако искате вашето събитие да се радва на широка популярност и всички да разберат за вашите послания - изпратете ни съобщение на нашата поща: ydaracom@yahoo.com, или писмо в групата на ydara.com във фейсбук. Изпращайте вашите събития и ние ще ги публикуваме на страниците на www.ydara.com
в рубриката '' Предстоящи събития''

http://www.facebook.com/Ydaracom / e-mail: ydaracom@yahoo.com

Изпрати вашето събитие на ydaracom@yahoo.com

Ако искате вашето събитие да се радва на широка популярност и всички да разберат за вашите послания - изпратете ни съобщение на нашата поща: ydaracom@yahoo.com, или писмо в групата на ydara.com във фейсбук. Изпращайте вашите събития и ние ще ги публикуваме на страниците на www.ydara.com
в рубриката '' Предстоящи събития''

http://www.facebook.com/Ydaracom / e-mail: ydaracom@yahoo.com

Изпрати вашето събитие на ydaracom@yahoo.com

Ако искате вашето събитие да се радва на широка популярност и всички да разберат за вашите послания - изпратете ни съобщение на нашата поща: ydaracom@yahoo.com, или писмо в групата на ydara.com във фейсбук. Изпращайте вашите събития и ние ще ги публикуваме на страниците на www.ydara.com
в рубриката '' Предстоящи събития''

http://www.facebook.com/Ydaracom / e-mail: ydaracom@yahoo.com

Изпрати вашето събитие на ydaracom@yahoo.com

Ако искате вашето събитие да се радва на широка популярност и всички да разберат за вашите послания - изпратете ни съобщение на нашата поща: ydaracom@yahoo.com, или писмо в групата на ydara.com във фейсбук. Изпращайте вашите събития и ние ще ги публикуваме на страниците на www.ydara.com
в рубриката '' Предстоящи събития''

http://www.facebook.com/Ydaracom / e-mail: ydaracom@yahoo.com

Изпрати вашето събитие на ydaracom@yahoo.com

Ако искате вашето събитие да се радва на широка популярност и всички да разберат за вашите послания - изпратете ни съобщение на нашата поща: ydaracom@yahoo.com, или писмо в групата на ydara.com във фейсбук. Изпращайте вашите събития и ние ще ги публикуваме на страниците на www.ydara.com
в рубриката '' Предстоящи събития''

http://www.facebook.com/Ydaracom / e-mail: ydaracom@yahoo.com

Изпрати вашето събитие на ydaracom@yahoo.com

Ако искате вашето събитие да се радва на широка популярност и всички да разберат за вашите послания - изпратете ни съобщение на нашата поща: ydaracom@yahoo.com, или писмо в групата на ydara.com във фейсбук. Изпращайте вашите събития и ние ще ги публикуваме на страниците на www.ydara.com
в рубриката '' Предстоящи събития''

http://www.facebook.com/Ydaracom / e-mail: ydaracom@yahoo.com

Изпрати вашето събитие на ydaracom@yahoo.com

Ако искате вашето събитие да се радва на широка популярност и всички да разберат за вашите послания - изпратете ни съобщение на нашата поща: ydaracom@yahoo.com, или писмо в групата на ydara.com във фейсбук. Изпращайте вашите събития и ние ще ги публикуваме на страниците на www.ydara.com
в рубриката '' Предстоящи събития''

http://www.facebook.com/Ydaracom / e-mail: ydaracom@yahoo.com

Изпрати вашето събитие на ydaracom@yahoo.com

Ако искате вашето събитие да се радва на широка популярност и всички да разберат за вашите послания - изпратете ни съобщение на нашата поща: ydaracom@yahoo.com, или писмо в групата на ydara.com във фейсбук. Изпращайте вашите събития и ние ще ги публикуваме на страниците на www.ydara.com
в рубриката '' Предстоящи събития''

http://www.facebook.com/Ydaracom / e-mail: ydaracom@yahoo.com

Изпрати вашето събитие на ydaracom@yahoo.com

Ако искате вашето събитие да се радва на широка популярност и всички да разберат за вашите послания - изпратете ни съобщение на нашата поща: ydaracom@yahoo.com, или писмо в групата на ydara.com във фейсбук. Изпращайте вашите събития и ние ще ги публикуваме на страниците на www.ydara.com
в рубриката '' Предстоящи събития''

http://www.facebook.com/Ydaracom / e-mail: ydaracom@yahoo.com

Изпрати вашето събитие на ydaracom@yahoo.com

Ако искате вашето събитие да се радва на широка популярност и всички да разберат за вашите послания - изпратете ни съобщение на нашата поща: ydaracom@yahoo.com, или писмо в групата на ydara.com във фейсбук. Изпращайте вашите събития и ние ще ги публикуваме на страниците на www.ydara.com
в рубриката '' Предстоящи събития''

http://www.facebook.com/Ydaracom / e-mail: ydaracom@yahoo.com

ydara.com използва "бисквитки", за да улесни Вашето сърфиране и да Ви покаже съдържание, което може да Ви заинтересува. Използвайки този сайт, Вие се съгласявате с нашите условия. Виж повече! To find out more about the cookies we use and how to delete them, see our privacy policy.

I accept cookies from this site.

EU Cookie Directive Module Information