Архив

< Април 2014 >
П В С Ч П С Н
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30        

Българска история

Заговорът против България/ Сакралната мисия на новите богомили

bul nadpic"По времето, когато Боян Мага започна своята дейност, както дворецът, така и

Прочетете още...
 
Съвършено секретно: Тайните мистерии на българските богомили

BO1През 1245 година, само година след превземането на последната и най-свята богомилска  крепост

Прочетете още...
 
Това за което учебниците по история мълчат - Световната мисия на Българската ерес

Разпространение на Богомилството. ВЕЛИКАТА ЕРЕСЕдва ли има религиозно учение, което да се представя в толкова деформиран вид, както е

Прочетете още...
 
Предсказания за България от Петър Осоговеца, богомилски жрец

bogomili malkaПетър Осоговски е Доростолски епископ през Х век, неговата църква е била в днешна

Прочетете още...
 
Тенгрианството, древните маги и кам-бояните жреците на Тангра

magic1Главна задача за окултизма станало проникновението и познанието за съкровенните тайни на

Прочетете още...
 
Знаменателните водачи на съвършените богомили

B1Рецепта за съвършенство няма, обичат да казват мъдрите побелели глави, независимо коя е

Прочетете още...
 
Астрологичната символика и зодиите в богомилиското учение

BOGOMЧаст от презентацията на доклада на Радислав Кондаков, на Четвърта национална

Прочетете още...
 
Богомилската музика,трубадурите и романите за Светия граал

troubadour2xТе пееха за Сватбата на Царския Син.

Прочетете още...
 
YouCMSAndBlog Module Generator Wizard Plugin

Популярно

Откриха столицата на тракийското племе одриси в Средна гора, търсена от 130 години!

Учени археолози водени от доц. Иван Христов откриха столица на одрисите 

Прочетете още...

Неудобните исторически истини - древните български царства в днешна Турция/ Част I

Малко хора знаят, че на територията на Мала Азия - стара българска земя, завладяна

Народът, който покори света и написа историята на цивилизациите/ Синият ген на българите/ Част I

Това проучване е подарък за всички българи! За всичката пролята кръв на гордия и

Неудобните исторически истини - древните български царства в днешна Турция/ Част II

Кой основа Анкара и какъв е произходът на част от българското население, което днес

Влиянието на футболa върху концентрацията и вниманието при децата от школата на „Marevstars”

„С талант стигаш до вратата, но характерът е онова, което те прекарва през нея“ Джон Уудън, един от ...

Психология и психопатология на зависимостите - болест, бягство от реалността или запълване на празнота

Отдавна в глобализирано развитите икономики не се произвеждат стоки, а потребности и желания за прит...

Неподозираните тайни на човешката материя - пътя към Бог, или към ново човекосътворение?

Доказва ли науката това, което са знаели древните адепти - Бог съществува в светлината на нашите ду...

  • Неудобните исторически истини - древните български царства в днешна Турция/ Част I

  • Народът, който покори света и написа историята на цивилизациите/ Синият ген на българите/ Част I

  • Неудобните исторически истини - древните български царства в днешна Турция/ Част II

  • Влиянието на футболa върху концентрацията и вниманието при децата от школата на „Marevstars”

  • Психология и психопатология на зависимостите - болест, бягство от реалността или запълване на празнота

  • Неподозираните тайни на човешката материя - пътя към Бог, или към ново човекосътворение?

Колелото на живота стенопис на Захарий Зограф в Троянския манастир. Захарий Зограф - стенопис Христос велик архиерейЗА ПЪРВИ ПЪТ СЛЕД ПОВЕЧЕ ОТ 100 Г. В ЦЪРКВАТА НА ПРЕОБРАЖЕНСКИЯ МАНАСТИР

„СВЕТО ПРЕОБРАЖЕНИЕ ГОСПОДНЕ” се виждат оригиналните стенописи на Захарий Зограф. Те излизат на повърхността благодарение на реставраторката Лозинка Койнова и нейния екип.


„Досега само сме си мислили, че разглеждаме Захарий Зограф. А всъщност сме гледали една много несъвършена и грубовата работа на художник, който просто е рисувал върху стенописите на великия зограф. Рисувал е и върху Колелото на живота, което е емблемата на манастира. Това се е случило през 1906 г. по неясни за нас причини.

 Колелото на живота стенопис на Захарий Зограф в Троянския манастир. Захарий Зограф - стенопис Христос велик архиерей

Няма запазена информация защо се е наложило тогава църквата да бъде правена наново”, обяснява игуменът на манастира отец Георгий. И допълва, че това, което вече със сигурност се знае, е фактът, че въпросният художник е рисувал върху истинския Захарий Зограф. Работил е само с три цвята бои, заличавал е образите там, където са му идвали в повече, и ги е намалявал като бройка, защото вероятно работата е била пряко неговите сили, опростил е и богатите орнаменти. Спазил е композицията, но като стил и цвят е изключително далеч от оригиналите на Зографа. А чии са стенописите, няма съмнение, защото е запазен договорът между манастира и Захарий Зограф.

 


ЗА ДА СТИГНАТ ДО ИСТИНСКИТЕ СТЕНОПИСИ, РЕСТАВРАТОРИТЕ ОТСТРАНЯВАТ НАСЛОЕНИЯТА С ХИМИКАЛИ. Процесът е бавен и много опасен, защото всеки неправилно използван химикал може да1 унищожи оригиналите. „Оказа се, че измиването на саждите, натрупани от годините горели свещи в черквата, е най-лесната част в процеса. Но ние правим реставрация, която запазва на 100% оригинала, затова се движим внимателно и бавно.

 

Вече осем години. Всяко лято реставраторите се придвижват с по 20 кв. метра и една трета от черквата вътре вече е готова. Наполовина е реставриран наосът”, обяснява отец Георгий, докато разхожда екипа ни в храма. А там ясно се вижда огромната разлика между оригиналите и последния слой стенописи, рисувани през 1906 г.


ТОЧНО 100 Г. ПО-КЪСНО ЗАПОЧНАЛА РЕСТАВРАЦИЯТА НА СТЕНОПИСИТЕ В МАНАСТИРА. През 2006 г. игуменът решил, че ако иска да запази прочутото Колело на Захарий Зограф, трябва да намери пари за реставрацията му. „Когато започнахме да работим, стана ясно, че този стенопис е ужасно увреден. Понеже е на външна стена, изложен непрекъснато на променящите се атмосферни условия, състоянието му беше кошмарно”, признава игуменът. Тогава той и екипът реставратори трябвало да решат дали да свалят стенописа и да го копират, или много бавно да върнат оригинала.

 

Избрали да тръгнат по по-трудния път и благодарение на това им решение Колелото на живота в момента е оригиналният стенопис на Захарий Зограф. След това се заели с останалите външни сцени, които вече са напълно готови.


Само с дарения успява да плаща труда на реставраторите и материалите отец Георгий. За каузата е създадена и фондация „Интелектуални проекти”, чийто основен двигател е Антоан Николов. Фондацията движи цялата документация и набира средства за манастира.
Христо Георгиев и семейството му са едни от основните дарители, които всяка година дават средства. Другият такъв благодетел е Валентин Вълчев, собственикът на заводите „Девня” също.Колелото на живота на Захари ЗографКолелото на живота на Захари Зограф


1000 ЛВ. СТРУВА ВСЕКИ КВАДРАТЕН МЕТЪР В ТАЗИ УНИКАЛНА ЦЪРКВА. Химикалите и препаратите, боите, работата, златният варак за ореолите, който е 24-каратов, всичко струва пари, обяснява игуменът и признава, че му е трудно да изброи имената на всички спомоществователи, благодарение на които реставрацията е възможна.


САМО С ДАРЕНИЯ ОТЕЦ ГЕОРГИЙ Е УСПЯЛ ДА НАПРАВИ ОСНОВЕН РЕМОНТ КАМБАНАРИЯТА, СТРОЕНА ПРЕЗ 1867 - 1870 Г. ОТ КОЛЮ ФИЧЕТО. Реставрирани са всички дървени елементи, наново са направени фугите, изградени са външни стъпала. Работи и часовникът, който е дарен на манастира през 1923 г. от левкийския епископ Варлаам, който е самоводчанин по рождение.

 

„За съжаление, поддръжката на часовника се оказа изключително сложна. Навиването му, местенето на стрелките са дела много непосилни за нас, затова сме го оставили да показва един и същи час. Иначе механизмът му работи безотказно вече толкова години”, признава игуменът.


Той сам, със собствени усилия, е успял да вдигне и новата сграда на манастира. Направил я е по подобие на тази, която някога е строил Колю Фичето и която отдавна вече не съществува. Големи перални помещения, магерница и маза, фурните за хляб, стаите за живеене, санитарните възли – всичко вече е готово. Таваните в стаите също са по маниера на майстор Колю Фичето.Стенопис от Захарий Зограф в нартекса на главната черква на Великата ЛавраСтенопис от Захарий Зограф в нартекса на главната черква на Великата Лавра

 

„Аз съм последният, който помни как е изглеждала неговата сграда. Аз съм виждал таваните му, затова реших, че точно така трябва да направим и тези в новата сграда. Иначе след мен никой вече няма да знае нищо за ерата на великия майстор”, казва още отец Георгий.


Ремонтирана е и библиотеката, в която той съхранява уникални книги, историята на манастира, документи, договори. Благодарение на тях днес игуменът знае всички строителни периоди, парите, които са давани, майсторите, които са участвали в ремонтите. Книгите в библиотеката са събирани от 17 в. и някъде през 1950 г. манастирът е разполагал с 14 000 тома.

 

После на няколко пъти - между 1951 и 1976 г. - е била пресортирана и „вредната” литература иззета. Монасите са нямали право да присъстват на тези тараши, установявали са липсите после, докато са връщали по рафтовете разхвърляните книги. Така те са разбрали, че от манастирската библиотека са изчезнали две от най-ценните й издания и най-старите книги в света – това са две световни истории. Едната на Цезар Бароний, другата на Мавро Орбини. Старите монаси са записали липсите в кондиките на манастира.


„Паисий Хилендарски е отсядал на два пъти в манастира, за да ползва тези книги за своята „История славянобългарска”. Писал е в белите полета на тези издания, затова знаем, че наистина е бил тук. Не знам обаче какво се е случило с тези книги. Мога само да се надявам, че някой е видял колко са ценни и ги е продал, а не са изгорени”, вдига рамене свещеникът.


ПРЕОБРАЖЕНСКИЯТ МАНАСТИР Е СТРОЕН ОТ ИВАН АЛЕКСАНДЪР ПРЕЗ 1080 - 1885 Г. Преди това е Преображенски манастир - Даниела КнежевичПреображенски манастир - Даниела Кнежевичбил метох на манастира „Ватопет” в Света гора и оттогава спазва устава и порядките на светогорските манастири. Ватопет го дарява на българския цар. Църквата е строена 1360 – 1362 г. и никога не е събаряна. Реставраторите сега са успели да установят 3 - 4 пласта мазилка. Основен ремонт манастирът е претърпял чак през 1825 г., а Захарий Зограф стенописва църквата през 1847 - 1848 г. И това остава единствената изцяло изографисана от него църква в региона.


http://www.borbabg.com/?action=news&news=33146



 

Греховната любов на Захарий Зограф - историята на картината "Портрет на Християния"


Захарий Зограф (1810-1853) е нарисувал само четири кавалетни портрета, единият от които продължава да е загадка и дава сюжет за различни тълкувания за личния живот на художника.

През 40-те години на ХIІХ век да бъде изобразен женски лик в самостоятелна картина, е акт революционен за Българското възраждане. Свободомислещият Захарий има дълбок емоционаленХристияниямотив, който го подтиква да прекрачи каноните на църковното изкуство и да създаде първите светски изображения. Портретът на Християния Зографска, братовата жена на художника, вече столетие и половина изкушава изследователите да създават различни версии, та дори да съчинят роман относно "греховната любов на зографа Захарий". Деветгодишен художникът остава сирак и израства в семейството на големия си брат Димитър, от когото научава занаята.


Двамата не се погаждат, тъй като артистичната натура на Захарий не приема закостенелите му възгледи за църковната живопис. Младият зограф намира утеха при двама души - единият е учителят му Неофит Рилски, с когото 18 години поддържа кореспонденция и от когото търси житейски съвети, а другият е снаха му Християния - добра и умна жена. Християния (Христена) е дъщеря на чорбаджи Косто, прочут и заможен самоковски джелепин (търговец на добитък). Нейният род е стар и именит, а самата Християния е "стопляла студената атмосфера в дома на Димитър Зограф", където е отраснал малкият брат.

Освен хубавица тя е била будна и образована, затова добре разбирала буйния нрав на девер си. 28-годишният Захарий я изобразява в блестящ светски портрет (вероятно я рисува около 1840 г. - когато тя е в разцвета на женската си сила). Виждаме жена със самочувствието на собствената си хубост и достолепие, натъкмена в разкошно облекло по модата на времето.

Тя е с "колбаш" на главата (модна шапка - тюрбан, носена от богатите кокони), с пищни нанизи от златни пендари и гердани от ситен маргарит. Лицето й е замислено и одухотворено, а позата подсказва прелестта на снагата. С иконописна прецизност Захарий рисува със златен варак детайлите на обеците, нанизите и орнаментите по одеянието.

Известни са четири автопортрета на Захарий Зограф. Той има самосъзнание за собствената си значимост на творец и е надмогнал средновековната анонимност и смирение. Освен прочутия му 4Съпругът на Християния и брат на Захарий - Димитър Зографкавалетен автопортрет той оставя своя образ в стенописите на Бачковския, Троянския и Преображенския манастири. И навсякъде демонстрира самочувствието си на творец, рисувайки се с четка в ръка.

От писмата му до Неофит Рилски, както и от "сметководните"му тефтери, добиваме представа, че е знаел цената си на майстор, умеел е да се пазари с ктиторите (възложителите), купувал е имоти, къщи и дюкяни, ала същевременно е бил и радетел за българското просвещение и прогрес. Родолюбивите му начинания трудно намират разбиране в еснафските среди и той пише до учителя си "...носим български глави (тикви) и едни сме гъркомани, а други туркомани и трудно се намира у някого любородно сърце. Развращението царува и завистта!..."

В сцената "Страшният съд" в Бачково рисува пловдивските фанариоти като грешници, които се пекът в пламъците на геената огнена. "Такива са нашите угоено ненаучени българи, които пропадат в невежеството и простотата, от която се гнусят всички народи европейски...", а после додава "...чакам да се обърне на чорбаджията сърцето, за да познае нещастието българско...".

Неспокойният дух на Захарий намира разбиране само от Неофит Рилски и утеха от Християния. Дали все пак тя не е била неговата "греховна любов", а не само романизирана измислица?

Когато "хубавата, добрата и умната" Християния е покосена от коварна болест, единствен Захарий отива при нея, макар хекиминът (лекарят) да е забранил.
Болната от тиф Християния се прощава с него и издъхва на 7 май 1853 година. Месец по-късно Захарий, който се е заразил от страшната болест, умира. Датата е 7 юни 1853 година. Близките му плащат 70 гроша за "опростителна книга", т.ест индулгенция, за да спасят душата му, преди да го погребат.

Можем да гадаем само какви са били прегрешенията на Захарий Зограф - дали, защото праща на вечни мъки в пламъците на ада пловдивските фанариоти, или пък защото не е устоял на смъртния грях на прелюбодеянието, пък макар и в мислите си...

 


И той, и брат му оставят потомство, но сред тях няма художници с ярка дарба. Изключение е Зафир Зограф - най-големият син на Християния (семейството има 7 деца). Той е роден през 1823 г. - само година след брака й с Димитър, учи в Имперската художествена академия в Петербург и приема по-късно името Станислав Доспевски. Майстор е на светския реалистичен портрет.
http://www.24chasa.bg/Article.asp?ArticleId=1760889




Захари Зограф – светският иконописец

С oсманското завоюване на България е прекъсната възходящата линия на нейната развиваща се култура. През първите години на владичеството голяма част от иконографските постижения на българите са унищожени, а талантливите зографи са принудени да прекратят своята дейност. С преодоляването на шока от поробването, постепенно започва да се възражда и българската култура, която се явява продължител на постиженията от предходната епоха.

 

Това обуславя нейната силна преплетеност с църквата, която в началото помага за развитието й, но на един етап вече се явява като пречка. Повече от няколко столетия са необходими, за да дойде моментът или по – точно, за да се появи човекът, който да постави началото на скъсването с тогавашната художествена практика и свързването на българската живопис със светския стил.

Името на този човек е Захари Христович Димитров, известен като Захари Зограф. Той е роден презАвтопортрет Захари Зограф 1810 година в Самоков. Негов баща е видният зограф Христо Димитров, който е смятан за основоположник на една от най–авторитетите български иконописни школи – Самоковската. Бащата на бъдещия творец, който е изучил занаята в Хилендарския манастир, започва да го предава на най – големия си син  - Димитър.

 

През 1819 година обаче смъртта го застига и така учител по иконопис на Захари става неговият по–голям брат. Наред с изучаването на семейния занаят, той учи в местното килийно училище. От 1827 година негов учител е знаменитият възрожденец – Неофит Рилски, който до голяма степен спомага за оформянето на мирогледа му и особено за любовта му към родината.

  Захари Зограф бързо разгръща своя талант в иконописта и от 15 октомври 1831 година започва работа като съдружник на брат си, което означава, че вече е истински майстор. Няколко години след това той се отделя от него и заминава за Пловдив, където продължава своя творчески път. Първата му самостоятелна творба, на която се подписва, е от църквата „Св. св. Константин и Елена“ в Пловдив. Благодарение на майсторството си, получава и други задачи. Запазени негови икони от този период има и в църквата „Св. Богородица“ в Копривщица.
Портрет на Неофит Рилски дело на Захари Зограф


 Захари Зограф успява бързо да се утвърди и да получи по–голямо поприще за изява. Един от първите му големи стенописни ансамбли е този, който той рисува в Бачковския манастир. В изключителната му работа над този храм особено се отличава картината на „Страшният съд“, намираща се под откритата нартика. В нея Захари успява да внесе нов елемент, изобразявайки сред горящите в ада и няколко български чорбаджии от Пловдив, които били поддръжници на гръкоманското движение сред българите. Друга новост, която внася при работата си в Бачковския манастир, е рисуването на автопортрет, което до тогава се е смята за крайно неприемливо.

 През 1841 година зографът започва работа по изписването на южната част на съборната църква „Рождество Богородично“ в Рилския манастир. Изпълнението му там отново е на висота и заслужено неговият учител Неофит Рилски пише тези бляскави слова за него:      „Като влази некой перви път в черковата, ако се случи да погледне най – напред на изображението церковно, както си дигне главата нагоре той забравя веке да я снеме…“     От кондиката на Рилския манастир разбираме, че за своите услуги Захари Зограф получава 7508 гроша.

Следващата поръчка, която иконописецът получава е за църквата  „Успение Богородично“ в Троянския манастир, където става главен художник. При работата си над нея, Захари остава верен на себе си и отново разчупва църковните шаблони. От неговата ръка са изобразени много български, руски и сръбски светци, а също така отново творецът помества свой автопортрет.



За първи път от него са изобразени светите братя Кирил и Методий сред светците. Уникално негово творение е и нарисуваното „колело на живота“, което символизира преходността на човешкия живот. Друго творческо дело на талантливия зограф е изписването на Преображенския манастир. Там Захари отново изобразява главно български светци, като място намират почти всички, които са споменати в Паисиевата история и в „Царственик“ на Христакий Павлович. В този храм зографът Свети Кирил и Методий 1849 Троянски манастиротново прави свой автопортрет и изобразява „колелото на живота“.


През 1851 г. в Самоков пристига писмо, в което трима от най – изтъкнатите български иконописци – Димитър Христов, Иван Образописов и Димитър Молеров, биват поканени от монасите на Великата Лавра (най – големият и най -вътрешния притвор на главния манастирски храм. По незнайни причини, вместо тях за Атон заминава Захари Зограф. Там той остава 17 месеца, които прекарва в работа. След като е готов, се завръща в родния си град с много жълтици и поръчки за икони.

По тях той работи до пролетта на 1853, когато в Самоков пламва епидемия от тиф. Жената на неговия по – голям брат – Християния, се разболява от жестоката болест. Захари Зограф настоява да я види, въпреки забраните на останалите, и по този начин бива заразен. На 14 юни 1853 години той умира от тиф.

Захари Зограф е емблематична фигура в българската история, но той не остава в нея единствено със своето творчество. Наред с него видният зограф се бори за налагането на българския език в богосложението и за разпространение на книжовното дело сред по – широк кръг от народа.

  Иконописецът успява да завещае на поколенията голямо количество творби, част от които са наистина изключителни. За разлика от предхождащите го зографи, при него скромността и смиреността на христолюбивия творец отсъстват. Множеството му автопортрети както и подписите под стенописите му свидетелстват за един осъзнат талант, който намира израз и в писмата му до Неофит Рилски. В едно от тях той пише:  „Истина да им кажеш, колко са майсторе у турско, у Света Гора, у Стамбул, у Румелията и у Ерусалим ни един не може да му тури калема под неговото.“


Макар Захари Зограф да се счита за най–знаменития сред българските иконописци на всички времена, той съвсем не е положително оценяван от познавачите на църковното творчество. За неговите стенописи  във Великата Лавра епископ Порфирий Успенски пише, че „оскърбяват естетическия вкус“. Няма нищо странно в тази негативна оценка, която Захари получава. Мнозина приемат, че именно той, със своето творчество, което опростява образите и ги прави по–реалистични, допринася до голяма степен за залеза на иконата. Но в крайна сметка този залез е неизбежен, а преходът към светско изобразително изкуство е път, който всяка една страна трябва да извърви.
http://www.bulgarianhistory.org/





Захарий Зограф (1810-1853 г.)


200 години от рождението на Захари Зограф - първата голяма годишнина в историята на българското изкуство, отбелязва Националната галерия. Изложба, посветена на един от един от най-големите български художници, реформатор, който европеизира българското изкуство, ще бъде открита на 27 май от 18 ч. в Градска художествена галерия в Пловдив.

Изложбата за първи път представя така цялостно творчеството на художника - портретите, стотиците рисунки, етюдите от натура, които бележат радикалния преход към европейското изкуство. За първи път се представя голямата сбирка европейски гравюри и рисунки на художника, прикривана десетилетия заради идеологическата забрана да се изтъкват европейските влияния.Свети Кирил и Методий 1848 Троянски манастир Тази типична художническа образователна сбирка е най-ранната, най-голямата и най-значителната в България - близо 1000 листа, в албуми и отделни екземпляри от XVI - XVIII век. Тук виждаме имената на великите европейски художници - Рафаел и Микеланджело, Дюрер и Брьогел, Рембранд, Рубенс, серии археологически гравюри от най-значителните антични паметници, пейзажи със старините на Рим и множество пейзажи, митологични и жанрови композиции, голи тела и натюрморти на големите майстори на европейската печатна графика.


В изложбата са представени и някои от най-забележителните ранни икони на художника - шедьоври в българското изкуство като „Св. Евстатий" и „Св. Георги" от Копривщица, легендарната "Св. Сава и Св. Варвара" от Пловдив, която за първи път напуска църквата, за която е рисувана, изключителната "Богородица - живоносен източник" с автопортрет и фигури по Рафаел.  В изложбата са включени чрез големи пана с репродукции от стенописите на Захари Зограф и неговите емблематични композиции - "Блудниците" от Страшния съд, "Колелото на живота", обширна галерия български светци, царе и патриарси, които се основават на „Царственик" на Хр. Павлович (1844), Кирил и Методий, придържащи свитък с азбуката - композиционна формула, създадена от Зографа, фантастичните сводове и куполи от Рилския манастир, стенописните автопортрети.

Тези пана създават както изключителна атмосфера в експозицията, така и предпазват скъпоценните и крехки листове рисунки и гравюри от пряката слънчева светлина, уточнява изкуствоведът Доротея Соколова.


Захари Зограф е признат художник приживе, радва се на голяма слава, той издига социалното положение на художника от занаятчия до "божествена" личност, за която се разказват легенди, достига завидно материално състояние единствено чрез изкуството си. Животът му е познат в големи подробности благодарение на писмата до неговия близък приятел, големият български хуманист Неофит Рилски, който ги е запазил за поколенията. Оставя значително художествено наследство - рисува стенописи в най-големите български манастири - Бачковския, Рилския, Троянския и Преображенския, Великата Лавра на Атон, много икони, но също така портрети, етюди от натура, пейзажи, голи тела и голям брой изключителни рисунки.

Захари Зограф - един от най-големите български художници и първият от изкуството на новото време, типичен представител на националното Възраждане. Роден е в Самоков и получава иконописно образование при баща си и по-големия си брат Димитър Зограф. Бащата е основателят на Самоковската школа и по предание, което се потвърждава от стила на иконите му, е учил на Атон. Според наследниците Христо Димитров посетил Виена, където придобил значителна колекция европейски гравюри. Рисува икони и стенописи, обучава синовете си в стила на умерения балкански Барок.

Захари Зограф е запазил и допълнил както колекцията гравюри, така и рисунките на своя баща 5Под гръцкия текст в стенописите във Великата лавра в Атон,талантливият наш възрожденец е написал с по-ситни букви ,,Изографиса се настоящата нартика рукою Захария Христовича, живописеца, самоковчанина, Болгарина,,(днес в НХГ). Най-ранните му известни работи са икони, които датират от 1830 и 1831 и показват, че още съвсем млад е овладял тънкостите на иконописта, че наблюдава внимателно натурата, а освен това вече проявява ясно художническо и народностно самосъзнание - той е подписал и датирал иконите, като е отбелязал, че е българин от Самоков. Няма други сигурни работи до 1835, когато се установява в Пловдив. От същата година датират и най-ранните му писма от продължилата 18 години кореспонденция с неговия духовен баща Неофит Рилски, който остава близък приятел на художника до края на живота му и е запазил писмата на Захари Зограф - основен извор на сведения за живота му.


Тук той получава поръчки и рисува икони за църкви в Пловдив и околните места. В Пловдив негови покровители и ценители са богатите Чалъковци от Копривщица. Чрез тях през 1837/38 получава поръчка за икони в църквата "Св. Богородица" в Копривщица - „Успение Богородично", „Св. Евстатий" и „Св. Георги с житие", които разкриват неговия не само изключителен талант, но и широките му интереси и характерните черти на стила му от тези години - барокова пищност и прецизен детайл в орнамента, интерес към портрета, пейзажа, голото тяло, античните руини съвременната архитектура. През 1838 рисува в Копривщица първия си кавалетен маслен портрет от натура - портретът на Неофит Рилски, най-ранният светски портрет в българското изкуство.

Копривщенските икони му донасят слава и през следващите години е отрупан с поръчки. През 1838 изпълнява първите си стенописи - в аязмото на църквата „Св. Богородица Рибна" в Асеновград и обсъжда с Неофит Рилски възможността да учи в Академията в Санкт Петербург като настоява, че е най-големият художник на Балканите („само некой у Европа ако е учил, за него не говорим"). Друго важно събитие променя живота и изкуството на Захари Зограф - през 1838/39 взема уроци от пътуващи френски художници в Пловдив, които все още остават анонимни, но този контакт дава тласък на неговите индивидуални опити в светското изкуство. От това време датират етюдите на художника, неговите първи автопортрети, голите тела.

Тогава художникът получава и първата от големите си стенописни поръчки - църквата Св. Никола в Бачковския манастир, където работи през 1840 и разкрива един съвършено нов поход към традиционната църковна стенопис. Тук за първи път Захари Зограф представя една от най-емблематичните си жанрови композиции със социален подтекст, която му завоюва голяма известност - групата пловдивски чорбаджии и кокони като грешници в „Страшния съд", нагиздени в съвременни костюми. Съвременниците специално отиват да видят тази знаменита сцена, както и първият от поредицата стенописни автопортрети. Вероятно от същата година датира и масленият „Автопортрет" (в НХГ).

През 1841 Захари Зограф взема важното решение да се ожени за годеницата си Катерина и да се установи в Самоков и вероятно тогава рисува акварелния портрета на „кокона Катеринка" (в НХГ ). През следващата 1841 отново е в Бачковския манастир и рисува другите си емблематични композиции - „Притча за богатия и бедния Лазар", "Смъртта на богаташа" с подчертано социално-критичен тон, в ясен образен език и със забележителни женски образи.

Галерията прекрасни женски образи намира израз в третия запазен маслен портрет - на братовата му жена Християния. Следващият шедьовър на Захари Зограф са стенописите в Рилския манастир (1844/45). Художникът получава най-важната част от поръчката и Неофит Рилски отделя в своето "Описание на Рилския манастир" специално място на неговите куполи: „Като влази некой перви път в церквата...като гледа много време ненаситно оная красота, която не видвал нигде...не усеща да си наведе главата надолу, така го омагьосва това прекрасно и многопестро изображение церковно".


Още по-цялостно личи бароковият принцип на декорация в Троянския манастир, където Захари Зограф работи през 1847/8. И тук рисува своя автопортретът, но най-новото е въвеждането на обширна галерия български светци, царе и патриарси, които се основават на „Царственик" на Хр. Павлович (1844). За първи път тук Захари Зограф изработва и композиционната формула с братята просветители Кирил и Методий, придържащи свитък с азбуката, която използваме и до днес.


Почти веднага след това се заема със стенописите на Преображенския манастир (1849), където рисува най-обширния цикъл Апокалипсис и въвежда образа на красавицата, олицетворяваща Вавилонската блудница в центъра на още една негова емблематична сцена - „Колелото на живота" която разполага на видно място на външната стена на църквата. Сцената изразява идеята за преходността на човешкия живот, на този „лестний и прелестний свет", който е постоянен лайтмотив и в житейското му кредо, в неговата будна съвест: „Известно Ви е, защо носиме болгарски глави (тикви) и едни сме грекомани, а други туркомани и мачно се намира у некого любородно сарце. Развращението царува и завистта! У нашето отечество многоначалие. Сколиото ние совсем у загуба, защо не се намира человек да отбира от уредбата му. Проклета простота и у тая простота и ние и челята ще се удавиме." Тук майсторът е разположил своя автопортрет сред сцените от Апокалипсиса. Последните стенописи на Захари Зограф са в нартиката на църквата на Великата Лавра на Атон (1852).

В Националната галерия се пази графичният архив на художника, откупен за Националната галерия през 1939 от наследниците заедно с „Автопортрет", най-високо платената живописна творба в колекцията на Галерията. Тук е и най-ранната, най-голямата и най-значителната в България сбирка европейски гравюри - близо 1000 листа, в албуми и отделни екземпляри от XVI - XVIII век - типична художническа образователна сбирка. Но най-ценното в графичния архив на Захари Зограф са неговите собствени рисунки.

Умира по време на епидемията от тиф в Самоков.

Захари Зограф първи осъществява радикалната промяна на концепцията за изкуството - от рисуване "по образци" към натурата. Признат приживе, подобно на великите ренесансови майстори, той издига социалното положение на художника през Възраждането - от занаятчия, на когото плащат според материалите, до "божествена" личност, с която се съобразяват, от която се възхищават и за която разказват легенди. В Преображенския манастир монасите дори се задължават да готвят според деликатните му изисквания.

Оказва влияние върху племенника си Станислав Доспевски, който завършва Императорската Академия в Санкт Петербург, върху следващото поколение декоратори и върху цялото модерно българско изкуство. Наивитетът на неговото изкуство, изключителната креативност, смелост и усет за изящното са оценени от естетиката на модерното изкуство, а обобщаващите анализи за българския зограф се основат предимно на неговото творчество, заключава Доротея Соколова.


В мракобесните години на тежкото турско робство и във времената, когато българската православна църква все още е подчинена на Гръцката патриаршия, се намира един смел иконописец, който изрично подчертава своя етнически произход, изписвайки черно на бяло под сътворените от него стенописи: „Захари Зограф болгарин“.

Написал го е не само под автопортрета си в църквата „Св. Никола“ в южния двор на Бачковския манастир, но и над вратата на храма „Св. Атанасий Атонски“ във Великата лавра на Света гора. Точно под паметния знак на гръцки език – да не би поклонниците, идващи тук, да си помислят, че библейските сцени са изобразени от грък. Уточняващият надпис гласи: „Изографиса се настоящата нартика рукою Захария Христовича, живописеца, самоковчанина, Болгарина“.


На 14 юни се навършват 159 години от кончината на този горд представител на една от най-видните ни възрожденски фамилии. Подробности за другите нейни потомци, много от които напълно неизвестни за широката публика, ни разказа правнучката на този емблематичен наш иконописец Христина Апостолова–Зографска.

„Родът ни води началото си от основателя на Самоковската иконописна школа Христо Димитров. Той произхожда от село Доспей, но има податки, че предците ни са от днешното македонско, а някога чисто българско село Тресконче, където също има добре развита зографска школа.

В Доспей пра-прадядо ми е преподавал в килийното училище, като често е ходил до Рилския манастир, откъдето е носил книги за школото. В един момент семейството му се премества в Самоков и тук той започва да рисува, като сам изучава от ръкописната книга „Ерминия“ технологията на живописта и приготвянето на боите“ – с вълнение подрежда спомените за предците си пенсионираната вече данъчна инспекторка.

В опитите си да съхранят българското си самосъзнание и християнската си духовна принадлежност, българите от онова време много са държали да имат в дома си икона. Затова и в годините на Възраждането иконопистта се развива в огромни мащаби, а за зографите непрекъснато има работа. Така че е нормално те да се замогнат – нещо, което им отваря вратите към света.

Така синовете на Христо – Захари и Димитър – и двамата наследили таланта на баща си и оставили великолепни образци в българската иконопис,  имат възможност да пътуват и да осъществяват плодотворни връзки с Европа. Още в началото на ХІХ в. те отиват във Виена, за да видят как се рисува там – жадни да се приобщят към по-напредналата част от континента. Оттам те закупуват огромна колекция от гравюри на известни европейски художници, която донасят на българска земя.


През 40-те години на ХХ век за наличието на тази безценна сбирка научава Богдан Филов – виден археолог, изкуствовед и политик, оглавявал две наши правителства и избран за регент на малолетния цар Симеон. Та той отива при потомците на фамилията в самоковския им дом и ги убеждава, че е по-добре да предадат гравюрите на държавата, където ще са на по-сигурно място с оглед наближаването на предстоящата война. „Голяма част от тази колекция обаче днес е безследно изчезнала и са запазени само няколко екземпляра в художествената галерия“ – с болка споделя Христина Зографска.

Наследник на Димитър Зографски, оставил най-ярки следи в родната иконография, е синът му Станислав Доспевски – един от първите българи с академично художествено образование и родоначалник на светския реалистичен портрет в българската живопис. Завършвайки Императорската художествена академия в Петербург, той се завръща в България и заживява в Пазарджик, където се жени за видната общественичка Мариола Куюмджийска.

Госпожа Доспевска е основателка на женското дружество „Просвета“ в града, което по-късно поставя началото на девическо училище за изработване на дрехи, наследено днес от пазарджишката Професионална гимназия за облекло.
Нарочен за руски шпионин в разгара на Руско-турската война Станислав Доспевски е задържан от турските власти и тикнат в един от цариградските затвори.

След Априлското въстание съпругата му успява да замине за Цариград и обикаляйки всички възможни велможи и институции край Босфора успява да издейства освобождаването му. Няколко дена обаче преди да излезе на свобода великият художник се заразява с тиф и умира. Погребан е в двора на тамошната българска черква „Свети Стефан“.

Брат му – Атанас Самоковлиев, след Освобождението става първия кмет на Пловдив. След обявяване на Съединението той е включен в състава на Временното правителство, а по-късно става депутат във Великото народно събрание.

От децата на Захари Зограф потомство оставя само синът му Христо, който пък е три мандата кмет на Самоков. Той също обикаля Европата и си довежда жена от Виена – Мария фон Талхамер – дама с благороден произход, която възпитава в „немска“ дисциплина и възможно най-добри обноски децата им, които растат като пълни отличници, винаги спретнати и за пример на връстниците си.

Едната от дъщерите им – Христина, е и баба на нашата събеседничка, която е наследила и името й. Тя се омъжва за асеновградския търговец Щерю Кузмов. В софийския им дом на ул. „Марин Дринов“ често гостува Николай Хайтов, на когото дядо Щерю разказва интересни истории за миналото на родната си Станимака, които писателят после описва, цитирайки го, в историческия очерк за този древен родопски град.

Докато е живял там, Щерю Кузмов купува от гърците спиртната фабрика в Катуница, а отделно отглежда стотици декари с ориз и царевица около Пловдив. Зетят му – Методи Стоянов, за когото се омъжва дъщеря му Мария, изплаща ипотеката и развива фабриката. Но настъпва 9 септември и предприятието е отнето от фамилията. След настъпването на уж демократичните промени у нас, собствеността й така и не е възстановена на наследниците. „Оправдаха се, че фабриката не била отбелязана в кадастъра!“ – уточнява Христина Зографска.

Драматична е съдбата на една друга дъщеря на Христо Зографски и внучка на иконописеца – Елисавета (Лиза) Манова. По Девети септември призори въоръжени мъже тропат на вратата на фамилния дом на хаджи Мано, където тя е омъжена за единия му син – Александър. Въпреки че жандарите са дошли за средния му брат, Сашо изтичва да види какво става и е отведен и той с камиона, спрял пред дома им.

„Леля Лиза хукнала подир мъжа си с малък седефен пистолет в джоба на розовия си пеньоар, но така и не посмяла да се „сражава“ със страшните и тежко въоръжени партизани. Близките по-късно подразбрали, че двамата братя са разстреляни и хвърлени от Черната скала“ – описва Христина детайлите, запазени в семейната памет за този зловещ момент.

Много са още фамилните истории и личностите, които този достоен възрожденски род е дал на България и на света. И макар днес потомците да са доста ощетени от съдбата, както преди време ви разказахме за случилото се с наследствения им дом в Самоков, те пазят свято благородството и будния си родолюбив дух, наследен от видните им предци. „Най ме боли, че днес почти не се знаят имената на Захари Зограф или пък на Станислав Доспевски. Затова не спирам да разказвам на двете си дъщери Мария и Галина за славните им предшественици“.

http://marica.bg/show.php?id=54861

 

 

 

 

 

ydara.com използва "бисквитки", за да улесни Вашето сърфиране и да Ви покаже съдържание, което може да Ви заинтересува. Използвайки този сайт, Вие се съгласявате с нашите условия. Виж повече! To find out more about the cookies we use and how to delete them, see our privacy policy.

I accept cookies from this site.

EU Cookie Directive Module Information

Търсене/ Search

Beauty Place Studio S

YouCMSAndBlog Module Generator Wizard Plugin

Психология

За науката вече няма съмнение, че душата и тялото си “говорят”

couple-having-romance-1“Искам хората да погледнат към живота си и да видят как тези или онези събития, стресът, мъката,

Прочетете още...
 
Как да разпознаем лъжеца. Видове въпроси/ Част III

Great Wallpapers 00827aПътя към успеха в личния ви живот и бизнеса ви зависят само от вас самият. Научете се

Прочетете още...
 
Как да разпознаем лъжеца. Видове лъжи/ Част I

liesqЕдна от основните причини да ни лъжат успешно е, че ние търсим истината в думите на

Прочетете още...
YouCMSAndBlog Module Generator Wizard Plugin

Тестове и хороскопи

Тест на Гарднър за множествена интелигентност/ Психологичен тест

GARDNARТеорията за множеството интелигентости е разработена през 1983 година от Хауърд

Прочетете още...
 
Тест с двойка прилагателни ще ви покаже дали сте депресиран

stroСамооценъчна скала за депресия на VON ZERSSEN

Прочетете още...
 
Психогеометричен тест на Делингер с пет геометрични фигури/ №2

zaroПсихогеометрията е сравнително нова система за психологически анализ на личността. Тази

Прочетете още...
Банер

Духовност/ Философия

История и развитие на фън шуй - първа част

The Nine Unknown MenИзкуството фън шуй е  наука и изкуство, което ни помага да живеем в хармония със заобикалящата ни

Прочетете още...

Изпрати вашето събитие на ydaracom@yahoo.com

Ако искате вашето събитие да се радва на широка популярност и всички да разберат за вашите послания - изпратете ни съобщение на нашата поща: ydaracom@yahoo.com, или писмо в групата на ydara.com във фейсбук. Изпращайте вашите събития и ние ще ги публикуваме на страниците на www.ydara.com
в рубриката '' Предстоящи събития''

http://www.facebook.com/Ydaracom / e-mail: ydaracom@yahoo.com

Изпрати вашето събитие на ydaracom@yahoo.com

Ако искате вашето събитие да се радва на широка популярност и всички да разберат за вашите послания - изпратете ни съобщение на нашата поща: ydaracom@yahoo.com, или писмо в групата на ydara.com във фейсбук. Изпращайте вашите събития и ние ще ги публикуваме на страниците на www.ydara.com
в рубриката '' Предстоящи събития''

http://www.facebook.com/Ydaracom / e-mail: ydaracom@yahoo.com

Изпрати вашето събитие на ydaracom@yahoo.com

Ако искате вашето събитие да се радва на широка популярност и всички да разберат за вашите послания - изпратете ни съобщение на нашата поща: ydaracom@yahoo.com, или писмо в групата на ydara.com във фейсбук. Изпращайте вашите събития и ние ще ги публикуваме на страниците на www.ydara.com
в рубриката '' Предстоящи събития''

http://www.facebook.com/Ydaracom / e-mail: ydaracom@yahoo.com

Изпрати вашето събитие на ydaracom@yahoo.com

Ако искате вашето събитие да се радва на широка популярност и всички да разберат за вашите послания - изпратете ни съобщение на нашата поща: ydaracom@yahoo.com, или писмо в групата на ydara.com във фейсбук. Изпращайте вашите събития и ние ще ги публикуваме на страниците на www.ydara.com
в рубриката '' Предстоящи събития''

http://www.facebook.com/Ydaracom / e-mail: ydaracom@yahoo.com

Изпрати вашето събитие на ydaracom@yahoo.com

Ако искате вашето събитие да се радва на широка популярност и всички да разберат за вашите послания - изпратете ни съобщение на нашата поща: ydaracom@yahoo.com, или писмо в групата на ydara.com във фейсбук. Изпращайте вашите събития и ние ще ги публикуваме на страниците на www.ydara.com
в рубриката '' Предстоящи събития''

http://www.facebook.com/Ydaracom / e-mail: ydaracom@yahoo.com

Изпрати вашето събитие на ydaracom@yahoo.com

Ако искате вашето събитие да се радва на широка популярност и всички да разберат за вашите послания - изпратете ни съобщение на нашата поща: ydaracom@yahoo.com, или писмо в групата на ydara.com във фейсбук. Изпращайте вашите събития и ние ще ги публикуваме на страниците на www.ydara.com
в рубриката '' Предстоящи събития''

http://www.facebook.com/Ydaracom / e-mail: ydaracom@yahoo.com

Изпрати вашето събитие на ydaracom@yahoo.com

Ако искате вашето събитие да се радва на широка популярност и всички да разберат за вашите послания - изпратете ни съобщение на нашата поща: ydaracom@yahoo.com, или писмо в групата на ydara.com във фейсбук. Изпращайте вашите събития и ние ще ги публикуваме на страниците на www.ydara.com
в рубриката '' Предстоящи събития''

http://www.facebook.com/Ydaracom / e-mail: ydaracom@yahoo.com

Изпрати вашето събитие на ydaracom@yahoo.com

Ако искате вашето събитие да се радва на широка популярност и всички да разберат за вашите послания - изпратете ни съобщение на нашата поща: ydaracom@yahoo.com, или писмо в групата на ydara.com във фейсбук. Изпращайте вашите събития и ние ще ги публикуваме на страниците на www.ydara.com
в рубриката '' Предстоящи събития''

http://www.facebook.com/Ydaracom / e-mail: ydaracom@yahoo.com

Изпрати вашето събитие на ydaracom@yahoo.com

Ако искате вашето събитие да се радва на широка популярност и всички да разберат за вашите послания - изпратете ни съобщение на нашата поща: ydaracom@yahoo.com, или писмо в групата на ydara.com във фейсбук. Изпращайте вашите събития и ние ще ги публикуваме на страниците на www.ydara.com
в рубриката '' Предстоящи събития''

http://www.facebook.com/Ydaracom / e-mail: ydaracom@yahoo.com

Изпрати вашето събитие на ydaracom@yahoo.com

Ако искате вашето събитие да се радва на широка популярност и всички да разберат за вашите послания - изпратете ни съобщение на нашата поща: ydaracom@yahoo.com, или писмо в групата на ydara.com във фейсбук. Изпращайте вашите събития и ние ще ги публикуваме на страниците на www.ydara.com
в рубриката '' Предстоящи събития''

http://www.facebook.com/Ydaracom / e-mail: ydaracom@yahoo.com

Изпрати вашето събитие на ydaracom@yahoo.com

Ако искате вашето събитие да се радва на широка популярност и всички да разберат за вашите послания - изпратете ни съобщение на нашата поща: ydaracom@yahoo.com, или писмо в групата на ydara.com във фейсбук. Изпращайте вашите събития и ние ще ги публикуваме на страниците на www.ydara.com
в рубриката '' Предстоящи събития''

http://www.facebook.com/Ydaracom / e-mail: ydaracom@yahoo.com

Изпрати вашето събитие на ydaracom@yahoo.com

Ако искате вашето събитие да се радва на широка популярност и всички да разберат за вашите послания - изпратете ни съобщение на нашата поща: ydaracom@yahoo.com, или писмо в групата на ydara.com във фейсбук. Изпращайте вашите събития и ние ще ги публикуваме на страниците на www.ydara.com
в рубриката '' Предстоящи събития''

http://www.facebook.com/Ydaracom / e-mail: ydaracom@yahoo.com

Изпрати вашето събитие на ydaracom@yahoo.com

Ако искате вашето събитие да се радва на широка популярност и всички да разберат за вашите послания - изпратете ни съобщение на нашата поща: ydaracom@yahoo.com, или писмо в групата на ydara.com във фейсбук. Изпращайте вашите събития и ние ще ги публикуваме на страниците на www.ydara.com
в рубриката '' Предстоящи събития''

http://www.facebook.com/Ydaracom / e-mail: ydaracom@yahoo.com

Изпрати вашето събитие на ydaracom@yahoo.com

Ако искате вашето събитие да се радва на широка популярност и всички да разберат за вашите послания - изпратете ни съобщение на нашата поща: ydaracom@yahoo.com, или писмо в групата на ydara.com във фейсбук. Изпращайте вашите събития и ние ще ги публикуваме на страниците на www.ydara.com
в рубриката '' Предстоящи събития''

http://www.facebook.com/Ydaracom / e-mail: ydaracom@yahoo.com

Изпрати вашето събитие на ydaracom@yahoo.com

Ако искате вашето събитие да се радва на широка популярност и всички да разберат за вашите послания - изпратете ни съобщение на нашата поща: ydaracom@yahoo.com, или писмо в групата на ydara.com във фейсбук. Изпращайте вашите събития и ние ще ги публикуваме на страниците на www.ydara.com
в рубриката '' Предстоящи събития''

http://www.facebook.com/Ydaracom / e-mail: ydaracom@yahoo.com

Изпрати вашето събитие на ydaracom@yahoo.com

Ако искате вашето събитие да се радва на широка популярност и всички да разберат за вашите послания - изпратете ни съобщение на нашата поща: ydaracom@yahoo.com, или писмо в групата на ydara.com във фейсбук. Изпращайте вашите събития и ние ще ги публикуваме на страниците на www.ydara.com
в рубриката '' Предстоящи събития''

http://www.facebook.com/Ydaracom / e-mail: ydaracom@yahoo.com

Футболни звездички

ydara.com използва "бисквитки", за да улесни Вашето сърфиране и да Ви покаже съдържание, което може да Ви заинтересува. Използвайки този сайт, Вие се съгласявате с нашите условия. Виж повече! To find out more about the cookies we use and how to delete them, see our privacy policy.

I accept cookies from this site.

EU Cookie Directive Module Information